Идеалите за красота по света
Красотата е комплексно понятие, което се променя през историята и в различните култури. От древните представи до съвременните тенденции, идеалите за красота не само отразяват естетическите предпочитания, но и социалните, културните и историческите развития. От древните идеали за красота до съвременната медийна среда, ще разгледаме концепциите за красота по света и как са се променили през времето.

dm България
Време за четене 5 мин.
•
20.05.2024 г.

Какво представляват идеалите за красота?
Идеалите за красота са стари колкото човечеството. Още поетите на древността са писали за красотата на богините и жените, като са ги запечатвали в статуи и картини. Най-известните творби на древността включват Венера от Мило и бюста на египетската царица Нефертити. Но и за мъжете е имало идеали за красота: Гръцките и римските богове били изобразявани с атлетични мускулести фигури, докато египетските фараони с изискани перуки и грим.
Някои идеали за красота са останали почти непроменени през годините: Това включва хармонични черти на лицето, обемни устни и чиста кожа. От друга страна, някои идеали за красота са се променяли много пъти: Те са се формирали от художници, които със своите картини показват какво в момента е "красиво", или от известни модни икони на съответната епоха.
Идеалите за красота през времето
Най-известният пример за променящите се идеали за красота в западната култура е отношението към теглото - при жените, но не само.
Пищните идеали за красота през античността
Ранните изображения, като известната Венера от Вилендорф, показват закръглени женски тела, които вероятно са представяли идеалния образ на плодородната жена. През античността и по-късно в Ренесанса е било на почит по-слабото, но все пак закръглено тяло, преди да настъпи барокът, който празнува пищните женски тела. До днес, изразът „фигура на Рубенс“ (като жените, нарисувани от Петер Паул Рубенс) е символ на пищност и красота.
Ранен модернизъм и тънка талия
Скоро след това нагласата се променя, защото през ранния модернизъм, започнал през 17-и век, жените трябвало да имат възможно най-тънка талия - била постигната с помощта на пристегнати корсети. Тъй като облеклото от това време позволявало да се виждат само лицето и деколтето, те били в центъра на центъра на стремежа към красотата. Дамите прекарвали много време, за да оформят косите си, да си сложат бижута и да се гримират.
Красотата през 20-и век
През 20-и век идеалите за красота се променят постоянно благодарение на медиите. Сред най-известните (и спорни) тенденции през последните десетилетия са изключително слабите женски тела. С началото на 21-и век идеята за позитивно отношение към тялото - Body Positivity, се разпространява, като се промотира освобождаването от идеали за красота и приемането на собственото тяло с неговите недостатъци.
Красотата по света
Идеалите за красота варират от култура до култура и отразяват разнообразните представи за красота, които съществуват в различни части на света. Докато в някои общества слабите тела се считат за атрактивни, в други части на света се предпочитат телата с форми и изразителните черти на лицето. В допълнение към това, културните традиции и историческите влияния също играят роля в дефинирането на красотата. В някои коренни култури в Латинска Америка например татуировките и модификациите на тялото се считат за знак на красота и сила, докато в западните общества младежкото излъчване и слабите тела често се смятат за привлекателни. Глобализацията и унифицирането на поп културата водят до все по-силно уеднаквяване на идеалите за красота. При мъжете, особено световноизвестните спортисти, музиканти и филмови звезди задават актуалните модни тенденции. При жените се увеличава интересът към източноазиатските идеали за красота. Например, японският Kawaii грим става все по-популярен.
Идеалите за красота като символ
В други региони по света, класическите идеали за красота често се основават на същото желание за отличителност и впечатляващо присъствие, както и в Запада: В студената и дъждовна Централна Европа, тенът на кожата се смята за знак на благосъстояние, тъй като хората с тен имат средства и време за пътувания. Затова много хора използват автобронзанти.
В страни, където много жени продължават да работят на полето, важи обратното: Тук бялата кожа се счита за идеал на красота. Това означава, че жените не се налага да работят на полето и разполагат със значими средства. В Азия и Африка дори се използват кремове, които евентуално изсветляват кожата.
Особено в регионите, които все още са със силна патриархална структура, пищните тела се възприемат като идеали за красота: Големи гърди и дупе, често в комбинация с изключително тънка талия. Това има за цел да подчертае още повече разликите между половете.
Идеалите за красота непрестанно се променят
Наистина, идеалите за красота постоянно се променят. Това, което се счита за красиво днес или в една култура, може да бъде напълно различно утре или в друга култура. Тенденциите идват и си отиват, но самото тяло не е тенденция. Важно е да осъзнаем, че истинската красота идва отвътре. Това може да се постигне чрез самоувереност, позитивно отношение и усмивка на лицето.
- Марка: DeBa; Име на продукта: Маска за почистване на лице, 3 бр.; Цена: 2,49 лв.; Основна цена: 3 бр. (0,83 лв. за 1 бр.); 4,444 от 5 звезди при 18 оценки; Наличност: Статус зелен Налично за доставка, Статус сив Изберете dm магазин1,27 €2,49 лв.3 бр. (0,42 € за 1 бр.)3 бр. (0,83 лв. за 1 бр.)Налично за доставка
- Марка: PERLIER; Име на продукта: Душ гел Caribbean Vanilla, 500 ml; Цена: 13,19 лв.; Основна цена: 0,5 L (26,38 лв. за 1 L); 5 от 5 звезди при 2 оценки; Наличност: Статус зелен Налично за доставка, Статус сив Изберете dm магазин6,74 €13,19 лв.0,5 L (13,49 € за 1 L)0,5 L (26,38 лв. за 1 L)Налично за доставка
- Марка: alverde NATURKOSMETIK; Име на продукта: Шампоан за обем с био екстракт от киви, 200 ml; Цена: 4,95 лв.; Основна цена: 0,2 L (24,75 лв. за 1 L); Марка на dm лого; 3,79 от 5 звезди при 19 оценки; Наличност: Статус зелен Налично за доставка, Статус сив Изберете dm магазин2,53 €4,95 лв.0,2 L (12,65 € за 1 L)0,2 L (24,75 лв. за 1 L)Налично за доставка
- Марка: Himalaya; Име на продукта: Балсам за устни с аромат на ягода, 10 g; Цена: 4,25 лв.; Основна цена: 0,01 kg (425,00 лв. за 1 kg); 4,333 от 5 звезди при 6 оценки; Наличност: Статус зелен Налично за доставка, Статус сив Изберете dm магазин2,17 €4,25 лв.0,01 kg (217,30 € за 1 kg)0,01 kg (425,00 лв. за 1 kg)Налично за доставка
- Марка: It´S SKIN; Име на продукта: Лифтинг крем за лице с морски колаген, 50 ml; Цена: 29,90 лв.; Основна цена: 0,05 L (598,00 лв. за 1 L); 4,4 от 5 звезди при 15 оценки; Наличност: Статус зелен Налично за доставка, Статус сив Изберете dm магазин15,29 €29,90 лв.0,05 L (305,75 € за 1 L)0,05 L (598,00 лв. за 1 L)Налично за доставка
- Марка: Balea; Име на продукта: Део крем за тяло със сода и цинк, 50 ml; Цена: 4,35 лв.; Основна цена: 0,05 L (87,00 лв. за 1 L); Марка на dm лого, Rezeptur ohne Mikroplastik Siegel; 3,648 от 5 звезди при 505 оценки; Наличност: Статус зелен Налично за доставка, Статус сив Изберете dm магазин2,22 €4,35 лв.0,05 L (44,48 € за 1 L)0,05 L (87,00 лв. за 1 L)Налично за доставка
- Марка: MISSHA; Име на продукта: Нощна маска за лице с перлени частици, 10 ml; Цена: 3,49 лв.; Основна цена: 0,01 L (349,00 лв. за 1 L); 4,667 от 5 звезди при 12 оценки; Наличност: Статус зелен Налично за доставка, Статус сив Изберете dm магазин1,78 €3,49 лв.0,01 L (178,44 € за 1 L)0,01 L (349,00 лв. за 1 L)Налично за доставка
- Марка: Cettua; Име на продукта: Хидратираща и изглаждаща маска за ръце, 1 чифт; Цена: 4,29 лв.; Основна цена: 1 бр. (4,29 лв. за 1 бр.); 4,667 от 5 звезди при 3 оценки; Наличност: Статус зелен Налично за доставка, Статус сив Изберете dm магазин2,19 €4,29 лв.1 бр. (2,19 € за 1 бр.)1 бр. (4,29 лв. за 1 бр.)Налично за доставка
- Марка: Balea PROFESSIONAL; Име на продукта: Олио за коса Oil Repair Intensive, 100 ml; Цена: 6,95 лв.; Основна цена: 0,1 L (69,50 лв. за 1 L); Марка на dm лого; 4,468 от 5 звезди при 237 оценки; Наличност: Статус зелен Налично за доставка, Статус сив Изберете dm магазин3,55 €6,95 лв.0,1 L (35,53 € за 1 L)0,1 L (69,50 лв. за 1 L)Налично за доставка
- Марка: HASK; Име на продукта: Спрей за коса 5 в 1 с арганово масло, 175 ml; Цена: 12,95 лв.; Основна цена: 0,175 L (74,00 лв. за 1 L); 4 от 5 звезди при 4 оценки; Наличност: Статус зелен Налично за доставка, Статус сив Изберете dm магазин6,62 €12,95 лв.0,175 L (37,84 € за 1 L)0,175 L (74,00 лв. за 1 L)Налично за доставка
- Марка: Mixa; Име на продукта: Хидратиращ крем Hyalurogel Rich, 50 ml; Цена: 13,39 лв.; Основна цена: 0,05 L (267,80 лв. за 1 L); 4,855 от 5 звезди при 69 оценки; Наличност: Статус зелен Налично за доставка, Статус сив Изберете dm магазин6,85 €13,39 лв.0,05 L (136,92 € за 1 L)0,05 L (267,80 лв. за 1 L)Налично за доставка
- Марка: Neutrogena; Име на продукта: Бързопопиващ крем за ръце, 75 ml; Цена: 7,25 лв.; Основна цена: 0,075 L (96,67 лв. за 1 L); 4,476 от 5 звезди при 21 оценки; Наличност: Статус зелен Налично за доставка, Статус сив Изберете dm магазин3,71 €7,25 лв.0,075 L (49,43 € за 1 L)0,075 L (96,67 лв. за 1 L)Налично за доставка
- Марка: Vaseline; Име на продукта: Балсам за устни Rosy Tinted, 10 g; Цена: 6,99 лв.; Основна цена: 0,01 kg (699,00 лв. за 1 kg); 4,598 от 5 звезди при 97 оценки; Наличност: Статус зелен Налично за доставка, Статус сив Изберете dm магазин3,57 €6,99 лв.0,01 kg (357,39 € за 1 kg)0,01 kg (699,00 лв. за 1 kg)Налично за доставка
- Марка: SKIN1004; Име на продукта: Слънцезащитен крем за лице с центела, 15 ml; Цена: 14,99 лв.; Основна цена: 0,015 L (999,33 лв. за 1 L); 5 от 5 звезди при 4 оценки; Наличност: Статус зелен Налично за доставка, Статус сив Изберете dm магазин7,66 €14,99 лв.0,015 L (510,95 € за 1 L)0,015 L (999,33 лв. за 1 L)Налично за доставка
- Марка: alverde NATURKOSMETIK; Име на продукта: Део стик Pure Fresh 24H, 50 ml; Цена: 4,95 лв.; Основна цена: 0,05 L (99,00 лв. за 1 L); Марка на dm лого; 3 от 5 звезди при 176 оценки; Наличност: Статус зелен Налично за доставка, Статус сив Изберете dm магазин2,53 €4,95 лв.0,05 L (50,62 € за 1 L)0,05 L (99,00 лв. за 1 L)Налично за доставка
- Марка: BODI BEAUTY; Име на продукта: Скраб за тяло Anticellulite, 330 ml; Цена: 13,15 лв.; Основна цена: 0,33 L (39,85 лв. за 1 L); 4,364 от 5 звезди при 11 оценки; Наличност: Статус зелен Налично за доставка, Статус сив Изберете dm магазин6,72 €13,15 лв.0,33 L (20,37 € за 1 L)0,33 L (39,85 лв. за 1 L)Налично за доставка
Край на списъка









