Бебешки език – първи звуци, първи думи
Съвсем логично, колкото повече и по-подробно говорите на бебето си или му четете, толкова по-добре е за развитието на езика и речника му. Но т.нар. бебешки разговори също имат своето място и дори играят важна роля за езиковото развитие на детето. Тук можете да разберете какво представляват „туту“, „хей“ и „нам-нам“.
dm България
Време за четене 6 мин.
•
29.01.2025 г.
Какво е бебешки език?
Терминът „бебешки език“ има различни значения в зависимост от контекста. От една страна, той се отнася до звуците, които бебето „произнася“ в зависимост от етапа на неговото развитие. Думата се отнася и до специална форма на реч, която много възрастни интуитивно използват с бебетата. Алтернативен, малко по-точен термин в този контекст е „детски език“.
Говорене при бебетата
Въпреки че бебето вече е изговаряло някои гласни звуци, на около шестмесечна възраст то започва и да ги свързва. То започва да ги удвоява и да образува срички от тях - първоначално без „смисъл“. То слуша собствения си и други гласове в заобикалящата го среда и се научава да свързва звуковите комбинации със значение, като наблюдава и имитира движенията на устата на хората, които се грижат за него. След като произнесе първите си смислени думи, езикът му се развива с бързи темпове.
Развитие на речта при бебета и малки деца
Накратко, умението да говори се усвоява на следните етапи от развитието на бебето:
От 6-ия месец: На около половин година бебето започва да изговаря прости срички с дълги гласни, заедно с импулсивни вокализации (плач, смях). Накрая те се комбинират и свързват в срички.
От 12-ия месец: В речника на бебето се появяват първите истински думи - първоначално прости, важни термини като „мама“ или „татко“. Детето реагира на името си и разбира прости съобщения.
От 18-ия месец: Активният речник нараства и трябва да включва около десет до двадесет думи. Детето може да назовава познати неща и да разбира прости изявления и задачи.
От 24-ия месец: През втората година от живота си детето се обръща към себе си с името си и започва да образува прости изречения с две до три думи, както и отрицания. Същевременно през този период речникът се разширява бързо - от 50 до около 200 активно използвани думи.
От 30-ия месец: Малкото дете започва да използва местоимения („аз“, „ти“, „моето“) и членове („той“, „тя“, „то“). Речникът нараства до около 500 думи. Граматиката става по-сложна, но не винаги е „правилна“.
От 36-ия месец: Изреченията стават по-дълги и по-сложни и в тях се отчитат например различните времена, формите за единствено и множествено число и предлозите. Освен това детето вече може да разказва последователно кратки истории. Артикулацията също се подобрява. Детето започва да формулира и въпроси - започва прословутата сред родителите фаза „Защо?“.
И накрая, от четиригодишна възраст до започване на училище активният речник на детето се увеличава от около 2000 на около 5000 думи. То може да използва словесно абстрактни понятия като числа и цветове и да разказва по-дълги истории.
Какво да правим, ако развитието на речта е нарушено?
Добре е да знаете: Следният списък е само за ориентир. Речта на някои деца съзрява много по-бързо, докато при други се наблюдава забавяне, малки неуспехи и периодично наваксване - всичко това е съвсем нормално. Въпреки това, ако забележите значителни отклонения в развитието на речта на детето си, трябва да проучите възможните причини с педиатър или логопед. Забавянето на речта или трудното за разбиране произношение може да се дължи на физиологични причини, като например неоткрито нарушение на слуха.
Защо възрастните говорят на бебешки език?
Възрастните са склонни да преминат към „бебешки говор“, когато говорят с бебета. Това обикновено се характеризира със силно опростяване на граматиката и лексиката. Следните характеристики се забелязват и при бебешкия говор на възрастните, независимо от майчиния език:
повишена височина на гласа
повтаряне на важно съдържание
по-бавно темпо на говорене
променена мелодия на речта
кратки и прости изречения
използване на умалителни форми
„Речник“ на бебешкия език (напр. „Уауау“ вместо куче и „Тут-тут“ вместо кола)
Различната мелодия на речта отличава „бебешкия разговор“ от нормалното общуване, например от това, когато говорите с възрастен пред бебето си. Това придава на бебешкия говор сигнален ефект, който привлича вниманието на бебето. То реагира, като отвръща с някакво бълбукане и така тренира гласа си. Ако възрастните на свой ред реагират по този начин, така се развиват първите „разговори“.
Вреди ли бебешкото говорене на езиковото развитие на детето?
Бебешкото говорене в „диалог“ с бебето и малкото дете има важна комуникативна функция. Тя предизвиква интереса на детето и го занимава, което го прави идеално въведение към обучението за говорене. Насърчаването на действителната реч обаче не бива да се пренебрегва. Веднага щом детето произнесе първите си думи, е време постепенно да се преустанови бебешкото говорене.
Езиково развитие след бебешкото говорене
Децата, на които се говори много и с пълни изречения всеки ден, имат ясни предимства, когато става въпрос за развитие на собствения им език и интелигентност. Възползвайте се от възможностите в ежедневието, например като коментирате дадени действия, Вие учите детето на нови думи за непознати неща или възприемате неговите изказвания и ги повтаряте (ако е необходимо, коригирани). Четенето на глас, разказването на приказки и пеенето са други ефикасни начини да помогнете на детето си да получи познания за езика. Подходящите за възрастта книжки с картинки също са отличен помощник на децата да назовават нещата.
Край на списъка


