Финансови резултати за 2020 – 2021 г. dm България
В изпълнена с предизвикателства година dm България отчита ръст на оборота от близо 12%
В пандемията българите най-често купуваха маски и грим за очи

София, 11 ноември 2021 г. dm България отчете оборот от близо 175 милиона лева за финансовата година 01.10.2020–30.09.2021 г., което представлява двуцифрен ръст от близо 12% спрямо предходния отчетен период. Това отрежда лидерска позиция на компанията в сектора на търговията с дрогерийни стоки у нас по показателя оборот. Фактът, че дори и през изпълнената с предизвикателства 2021 г. оборотът на водещата верига за търговия с дрогерийни стоки у нас отбелязва двуцифрен ръст, показва, че хората се доверяват на dm и харесват бизнес модела на компанията. Той предлага бързо и удобно пазаруване на над 16 000 продукта, компетентна консултация и огромен избор от собствени марки във всички дрогерийни категории, които българите ценят и търсят заради отличното съотношение цена-качество.
dm България е част от водещата група за търговия с дрогерийни стоки в Германия и Централна и Източна Европа (ЦИЕ) – dm drogerie markt, която за финансовата 2020/2021 година отбелязва приходи в размер на 12,265 милиарда евро, което е ръст от 6,5% на годишна база. Подгрупата Австрия и ЦИЕ, която обхваща Австрия и 11 държави от региона, включително и България, отчита ръст на оборота от 8,4% до 3,227 милиарда евро. Общо магазините на концерна dm са 3 862, а служителите са повече от 66 000. През следващата финансова година компанията ще навлезе и на пазара в Полша, с което броят на страните, в които развива своята дейност ще нарасне до 14.
През следващата година dm магазините ще станат 100
През изминалата финансова година dm България направи инвестиции в размер на 6,7 милиона лева в България, което е ръст от 24% в сравнение с периода 01 октомври 2019 г. – 30 септември 2020 г. Те бяха реализирани основно за разширяване и модернизиране на филиалната мрежа, като в последните 12 месеца бяха открити 6 нови магазина. Така към дата 30.09.2021 dm има 93 магазина в 30 града. Плановете на компанията са през следващата финансова година броят на магазините да надхвърли числото 100, а градовете, в които има dm филиали да станат 40.
Във връзка с финансовите резултати и инвестициите на компанията Андрей Петров, председател на Борда на управителите на dm България, заяви: „Ние сме много горди, че в тази, изпълнена с предизвикателства, година отбелязахме рекорден оборот от близо 175 милиона лева, което ни прави безспорен лидер в сектора у нас по този показател. Ние ще продължим развитието на мрежата си в нови градове и през следващите месеци ще празнуваме откриването на 100-я dm магазин в България. Така все повече хора ще могат да се възползват от огромното ни разнообразие от над 16 000 дрогерийни стоки и компетентните съвети на отлично подготвените dm дрогеристи.“
Според над 70% от клиентите на dm стратегията „Трайно изгодно“ прави пазаруването по-лесно
През последната година хората оцениха високо новата ценова стратегия на dm „Трайно изгодно“, която е адаптирана към несигурната пандемична обстановка. В центъра на концепцията за трайно изгодни цени стои ангажиментът на компанията да поддържа дълготрайни цени за целия си асортимент, които няма да бъдат увеличавани най-малко четири месеца от датата, обозначена конкретно на етикета на съответния продукт. Така хората имат възможност да пазаруват любимите си стоки на изгодни цени, без да бъдат изкушавани да сменят предпочитанията си заради краткосрочно намаление на подобен продукт или марка. От друга страна, този модел подкрепя рационалното пазаруване като ограничава презапасяване с излишни стоки на промоция.
Според проучване, проведено през пролетта на 2021 година сред хората на възраст между 16 и 65 години в градовете, в които има dm магазини, над 70% от запитаните са на мнение, че с „Трайно изгодно“ пазаруването е по-лесно и пестят време. Особено положително концепцията „Трайно изгодно“ се приема от клиентите на възраст до 30 години, както и от тези с по-малки финансови възможности. Новият ценови модел на dm е и причината, поради която 71% от хората предпочитат магазините на компанията.
В пандемията най-често купувахме грим за очи, маски и продукти за бебето
Пандемичната 2020/2021 година доведе до промяна в търсенето на хората. Допреди Ковид пандемията най-търсени бяха декоративната козметика, боите за коса и шампоаните. В последните 12 месеца най-търсените продукти по показателя оборот са различни видове спирала за очи. Те заемат 1-о, 3-о и 7-о място в класацията на десетте най-продавани стоки „dm топ 10“. На второ място са непромокаеми предпазни маски за многократна употреба, което показва че дамите искат не само да имат неустоим поглед над маските, но и да бъдат защитени от вируса.
На 4-а позиция в топ 10 е бебешко мляко dmBio. Продукти за най-малките са и на 9-о и 10-о място в класацията. Това са бебешки пелени, тип „гащички“ и био комбиотик мляко за кърмачета. Класацията се допълва различни видове тоалетна хартия на 5-о и 6-о място и от влажни кърпи за дезинфекция от dm марката Denkmit, които са на 8-а позиция.
dm развива асортимента си с фокус върху устойчивостта
През изминалата година важно направление в дейността на dm беше „зелената“ промяна и подкрепата за устойчивото развитие на асортимента. В резултат на това за първи път компанията предложи в България 14 продукта с неутрално въздействие не само върху климата, но и върху околната среда - продукти за грижа за лице и тяло, за дамска хигиена, перилни и почистващи препарати и тоалетна хартия. Всички те са от dm марките alverde, Denkmit, Jessa, SUNDANCE и Sanft&Sicher и са обединени в новата линия Pro Climate, разработена в партньорство с Техническия университет в Берлин. При нейното създаване подробно са анализирани, и впоследствие намалени, влиянията върху природата по време на целия жизнен цикъл на един продукт - от добиването на ресурсите през материалното му производство и транспорта до изхвърлянето на опаковката му след употреба.
dm продължи и да разширява асортимента си с продукти, които са екологична алтернатива на конвенционалните. Пример за това са бамбуковите четки за зъби и клечки за уши в категория „Лична хигиена“, бамбуковите сламки при продуктите за дома и бебешките комплекти за хранене за многократна употреба. Щадящо природата решение е и опаковките при кремовете, шампоаните и душ геловете да се изработват с все по-голямо съдържание на рециклирани материали и самите те да са рециклируеми. Целта на dm е до 2025 г. минимум 90% от пластмасовите опаковки на нехранителните продукти от dm марките да съдържат поне 30% рециклиран материал.
Компанията въведе и редица алтернативи на продукти, изискващи пластмасова опаковка, като твърд душ гел или твърд шампоан, които могат да бъдат опаковани в хартия или друг щадящ природата материал. Допълнително, до 2025 г. 90% от опаковките на продуктите от dm марките трябва да бъдат рециклируеми. Още по-амбициозна е целта най-малко 70% от съдържанието на опаковките да може да се рециклира до висококачествен материал.
1 500 био и натурални продукта
dm непрекъснато разширява асортимента си от био и натурални продукти. Компанията предлага в България 1 500 продукта био храни и сертифицирана натурална козметика, обозначени със специален зелен етикет на рафт. Във всички магазини са обособени специални сектори за био храни, а където е възможно – и за натурална козметика. В този сегмент най-търсени са продуктите от dm марката alverde, която е и най-продаваната марка сертифицирана натурална козметика в Германия.
dm засажда по 100 дървета за всеки тон рециклирани опаковки
Актуалната CSR кампания на dm е “Ще остана опаковка и в следващия си живот”. Много пластмасови опаковки на продукти от dm марките вече се произвеждат с висок дял рециклиран материал (рециклат) и са проектирани така, че да могат да се рециклират отново. Рециклираният материал, който се предлага на пазара, е твърде недостатъчен или наличният не е толкова чист, за да бъде одобрен за използване в козметичната индустрия. Прекалено много пластмаса се изгаря или в идеалния случай, се използва за производство, например, на саксии за цветя. Това е известно като "downcycling": пластмаси, които сa замърсeни или смесени, са подходящи за градински пейки, но не могат да се използват отново за опаковъчен материал за козметика. Затова dm планира да събере опаковките от продукти, които са използвани и да ги предаде за рециклиране. Кампанията „Ще остана опаковка и в следващия си живот“ е насочена именно срещу разхищението на ресурси и е дългосрочна.
Празните опаковки следва да са предимно бели, светли или прозрачни и да имат един от следните знаци на дъното или на гърба – HDPE, PE, PP или PET. Това са предимно опаковки от душ гел, шампоан, балсам, лосион, козметични продукти, почистващи и перилни препарати. Без значение на коя марка са празните пластмасови опаковки, важно е да отговарят на горепосочените характеристики. Не се приемат опаковки от хранителни продукти, от бутилки от вода и напитки, независимо какви знаци има върху тях. Цялата логистика по събиране и предаване на опаковките се поема от dm, а за всеки 1 000 килограма опаковки се засаждат по 100 дървета с подкрепата на Гората.бг.
Продължи и партньорството с фондация „Живот със Синдром на Даун“ като от началото на 2021 г. брандирани шарени чорапи и книжки се продават във всички dm магазини. Средствата от продажбата им са в подкрепа на дейността на фондацията. Също така през лятото беше проведена кампания с кауза в полза на „Живот със Синдром на Даун“ - през месеците юни, юли и август dm отделяше по 0,10 лв. при продажбата на всеки закупен слънцезащитен SUNDANCE продукт и така бяха събрани 7 000 лв.
През месец ноември 2020 г. за втори път беше проведена и кампанията Giving Friday. В последния петък на месеца 3% от дневния оборот на всички dm магазини беше дарен – на SOS Детски селища и по-конкретно на Звено „Майка и бебе“, гр. Габрово, което подкрепя млади майки и бременни жени, предоставяйки им временно настаняване до шест месеца. Дарената сума беше 17 000 лв.
dm има повече от 880 служители в България
С разширяването на филиалната мрежа, нарасна и броят на служителите на компанията, които към края на финансовата година са 883. Като добър работодател dm не само запази всички свои служители и разшири екипа си по време на пандемията, но и предостави различни стимули на хората.
Компанията продължи и да инвестира в личностното и професионално развитие на служителите си като през последната финансова година бяха инвестирани повече от 80 000 лева в различни курсове и обучения. Това бяха продуктови обучения за служителите от магазините по различни категории – например натурална козметика, декоративна козметика, биохрани, почистване и перилни препарати, грижа за бебето, както и различни обучителни видеа по ключови теми. За мениджърите бяха осигурени курсове за развитие на управленските умения. С цел запазване на здравето на служителите компанията създаде специализирана онлайн платформа за вътрешни обучения.
В условията на пандемия процесът на подбор също премина в дигитална среда. dm създаде свой кариерен сайт: http://www.dm-jobs.bg и нова система за подбор според най-модерните HR тенденции. Така процедурата за наемане на служители беше не само по-лесна и за двете страни, но и гарантираше здравето и безопасността на хората.
През последната година продължи и утвърждаването на обучението за „дрогеристи“ по австрийска програма в рамките на системата за дуално обучение. След като през учебната 2020/2021 година стартира първият клас в Професионалната гимназия по химични и хранително вкусови технологии „Д. И. Менделеев“ в гр. Варна, от новата учебна година още 12 ученици в плевенската гимназия „Луи Пастьор“ ще преминат 5-годишен курс на обучение по професията с официално наименование „Консултант козметични, парфюмерийни, биологични продукти и битова химия”.
В системата на дуалното обучение dm България участва активно в професионалната подготовка на ученици по още две професии - „Икономист“ и „Спедитор-логистик“. Към момента компанията си партнира с 11 гимназии в 8 града, а 77 ученици са избрали dm, за да направят своя стаж по програмата.
Усилията на dm за развитие на настоящите и бъдещите служители на компанията бяха оценени високо от хората. Компанията зае 15-то място сред най-предпочитаните работодатели в България, още с дебютното си участие в проучването Employer of Choice. Освен това dm беше класирана и на едно от челните места сред компаниите в сферата на търговия с дрогерийни стоки в класацията Graduate Survey, направена след прочуване сред студентите. dm България получи и награда от b2b Media за иновативна кампания за работодателска марка.
За dm drogeriemarkt и dm България
dm drogeriemarkt принадлежи към най-големите вериги дрогерии в Централна и Източна Европа. Първият магазин е отворен през 1973 г. в Карлсруе, Германия, а първият филиал в Австрия – през 1976 г. в град Линц. Централата на групата се намира в Залцбург, Австрия. Днес марката dm е представена 13 страни в Европа.
dm България се присъединява към групата на 29 януари 2009 г. с първия си магазин за дрогерийни стоки в град Видин. Към днешна дата филиалната мрежа се състои от 93 магазина в 30 града в страната, а служителите на компанията са над 880. Асортиментът на dm обхваща над 16 000 дрогерийни стоки като изключително голям брой козметични продукти, парфюмерия, стоки за дома, храна за домашни любимци, бебешки продукти и много други. Многообразният асортимент е допълнен и от 30 собствени марки на dm, като най-популярни между тях са: Balea, babylove, alverde, Dontodent, Denkmit, Profissimo и dmBio. В магазините за дрогерийни стоки на dm България не се предлагат лекарствени продукти и медицински изделия.
Целта на dm е да изгражда компания, отговаряща на потребностите на клиента, да е надежден и коректен партньор, да предлага на служителите си възможности за развитие. Затова dm поставя човека в центъра на своята дейност – като клиент, служител или партньор. „Тук съм човек, тук пазарувам“.