
Кампания "Капачки за усмивки" с награда в Категория "Зелена CSR кампания"
В четвъртото издание на b2b Media Awards 2019 - "Най-зелените компании в България"
Четвъртото издание на конкурса отличи най-добрите предприемачи, най-иновативните компании, най-креативните пространства, както и социално - отговорни кампании, използващи иновативно мислене за постигане на значими резултати.
Журито даде своята оценка по критерии като устойчиво и иновативно поведение, оригиналност на идеите, ефективност от реализацията, новаторство по отношение и на продуктите, и на услугите, а също и иновативност в начина, по който са били комуникирани.
дм България бе отличена с II място в категория "Зелена CSR кампания" със своята кампания " Капачки за усмивки", съвместен проект на dm България и L’oreal България, представена по-конкретно чрез собствената им марка Garnier.
За кампанията "Капачки за усмивки"
В партньорство с L'Oréal България, представена по-конкретно чрез собствената им марка Garnier, на 20.03.2018 г. стартира благотворителната инициатива „Капачки за усмивки“. Тя има за цел да образова българите за важността от рециклирането на пластмаса и по-точно на пластмасови капачки, тъй като това е един от най-трудните за рециклиране материал, който най-силно замърсява природата.
В зависимост от плътността и големината си, една капачка се разгражда между 450 и 1000 години. А по-високата температура за рециклиране на капачките в сравнение с тази на пластмасова бутилка, изисква много повече средства. Затова много преработватели просто остават капачките неразтопени и ги изхвърлят. Освен това те са един от петте основни замърсители на океаните.
От март 2018 г. във всички dm магазина в страната (при старта на кампанията -74) има поставени специални кутии за събиране на пластмасови капачки, което прави предаването на капачки удобно и достъпно за всеки. Към момента са събрани над 13 тона капачки, като инициативата продължава и през 2019 г. и се стреми да насочи още по-голямо количество от замърсяващите природата пластмасови отпадъци към пунктовете за рециклиране. В други мерни единици нашето постижение до момента е 75 062 Kwh спестена енергия или 212 барела по-малко използван нефт.
За много хора това са абстрактни числа и резултати, но всеки, който е бил свидетел на пластмасови отпадъци изхвърлени в природата, ще оцени това, че благодарение на „Капачки за усмивки“ 13 тона капачки няма да имат възможност да попаднат в природата.
Предизвикателствата пред нас
Въпреки че на пръв поглед инициативата е ясна и структурирана, а пътят, който извървяват капачките докато стигнат до пункт за рециклиране, обозрим, организацията на тази кампания крие своите предизвикателства, с които dm България се пребори успешно през изминалата година. Все по-малко фирми за рециклиране приемат капачки, което прави преговорите с фирмите за рециклиране все по-трудни. Пътят на капачките от магазина до фирмата за рециклиране е не само дълъг, но и скъп. А големият обем на пластмасовите капачки създава логистични неудобства. В определени региони, които са
отдалечени от магазините, където се намират кутиите за събиране на капачки, се налага извозване на капачки директно от крайния потребител. Това се осъществява благодарение и на доброволната помощта на служителите на dm в тези региони, които също осъзнават важността на кампанията и се ангажират с нея.
Въпреки всички предизвикателства, с които dm България се сблъска през първата година от кампанията, тя ще бъде удължена и през 2019/2020 година, защото нашата цел е освен екологична и социална.
Всички средства, набрани от рециклирането на капачките през първата година от кампанията, биват дарени на "Специализирана болница за активно лечение по детски болести - проф. д-р Иван Митев" ЕАД –София. Средствата ще бъдат използвани за закупуване на специализирана медицинска апаратура, съобразно нуждите на лечебното заведение. Към момента вече е закупен 1 инфузомат (в момента в процес на обмитяване) и са поръчани още два уреда за следене на жизнените функции при децата (в процес на одобрение на поръчката).
Цел на кампанията
Кампанията се радва на положителен отзвук и подкрепа. Многобройни организации и детски градини се включиха в кампанията, като събираха и предаваха големи количества пластмасови капачки. Особено много ни зарадва участието на детските градини, защото за нас е важно децата да израснат с ясното съзнание, че грижата за природата и околната среда може да започне с изхвърлянето на една единствена капачка в предназначената за целта кутия или с други думи, грижата започва с осъзнато действие на всеки един човек.